Zajęcia relaksacyjne

Bajkoterapia jest jedną z metod terapii wykorzystywaną do pracy z dziećmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu.

Bajkoterapia: jest jedną z metod terapii wykorzystywaną do pracy z dziećmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenie mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania, sprawia, że dziecko poznaje różne sposoby myślenia jak i działania dzięki czemu potrafi sam stawić czoła problemom. 

Jak wykazały badania psychologów, czytając określone bajki można dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych, takich jak np. irracjonalne lęki lub pierwsze dni w przedszkolu.

Bajkoterapia to także doskonała metoda relaksacyjna. Odpowiednio dobrane i opowiedziane albo przeczytane historie mogą doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń lub pracy. Bajkoterapia to metoda nowa, genialna w swej prostocie, łatwa do nauki dla każdego, skuteczna i zyskująca coraz większą popularność na świecie. Jest ważnym sposobem wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka. Wzbogaca wiedzę dziecka o sobie i świecie w celu redukowania napięcia i budowania pozytywnego obrazu siebie i świata.

Muzykoterapia jest dziedziną, która pozwala choć w małym stopniu przybliżyć dzieci do pierwotnego spokoju łącząc je z naturą. Dzięki muzyce odnajdują spokój ducha i radość. Muzyka towarzyszy nam od narodzin przez całe życie, mając znaczący wpływ na samopoczucie zarówno dorosłych, jak i dzieci. Często właśnie ona sprawia, że jesteśmy weselsi, zrelaksowani i spokojniejsi. Świadomie i umiejętnie wykorzystana może przyczyniać się do wielu pozytywnych zmian w życiu i w osobowości naszych maluszków.

Metody terapeutyczne:

Pedagogika zabawy – celem tej metody jest m.in. wyzwolenie aktywności dziecka, wzmacnianie w nim poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, wzmocnienie relacji w grupie a także rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ruchowej poprzez udział w ćwiczeniach, zabawach bogatych w różnorodne formy wyrazu czyli ruch, taniec, gesty, malowanie czy lepienie.

Metoda Glenna Domana – G. Doman uważa, że nauczanie powinno rozpocząć się od jak najmłodszych lat, a nawet miesięcy, bowiem im młodszy mózg, tym większe jego możliwości. Im szybciej zostanie rozpoczęty proces przyzwyczajania dziecka tym lepiej, gdyż wtedy nauka będzie dla niego zabawą, czymś naturalnym, automatycznym i bezwysiłkowym.

Metoda Paula Dennisona – Kinezjologia edukacyjna/gimnastyka mózgu – to metoda wspierająca naturalny rozwój człowieka bez względu na wiek, za pomocą ćwiczeń ruchowych opracowanych w taki sposób, aby zintegrować działanie ciała i umysłu. Paul Dennison odkrył, że pewne ruchy i ich kombinacje mają zbawienny wpływ na dzieci, pomagają w uczeniu się i stymulują ich prawidłowy rozwój. Metoda ta, to także program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania od stresu. Ćwiczenia między innymi wspomagają rozwój małej i dużej motoryki, koordynację i orientację w schemacie własnego ciała, rozluźniają napięcie mięśni.

Metoda Dobrego Startu (Marta Bogdanowicz) – metoda ta wspomaga rozwój koncentracji, słuchania oraz przyswajania wiedzy. Dzięki grom i zabawom z piosenką, przy muzyce(zabaw głównie w charakterze zespołowym), dzieci mają szansę kształtować swoją wyobraźnię, zdolności twórcze czy też elementy improwizacji. Metoda rozwija motorykę dziecka i poznawanie wielozmysłowe, pomaga również w integracji grupy.

Metoda Ruchu Rozwijającego (Weronika Sherborne) – metoda W. Sherborne to swoisty niewerbalny trening interpersonalny. Metoda nawiązuje do porozumiewania się dzieci/ludzi między sobą za pomocą języka ciała. Zajęcia metodą Weroniki Sherborne pogłębiają relacje międzyludzkie oraz pomagają docenić bliskość drugiego człowieka.

Według W. Sherborne dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: pragną czuć się dobrze we własnym ciele, czyli chcą umieć “słuchać” własnego ciała i chcą umieć nad nim panować, a także odczuwają potrzebę nawiązania kontaktu z innymi.